Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse.
Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookie används.
Välkommen hem till Elegansen i Valand
Vad kul att du har valt att bli hyresgäst hos oss på Aranäs. Att bo i Elegansen är verkligen något extra. Mitt i hjärtat av staden och dessutom i Valand – Kungsbackas skönaste stadsdel. Här nedan har vi samlat vanliga frågor och svar inför inflyttningen. Vi finns också på plats under visningsdagen samt vid nyckelutlämningen för att svara på dina frågor.
Var hittar jag information om vad som gäller när jag hyr lägenhet hos Aranäs?
Vi har samlat all generell hyresgästinformation på ett ställe på aranas.se. Den hittar du under fliken för våra hyresgäster. Områdesspecifik information hittar du på aranas.se under Elegansen. När du flyttar in kommer du också att få tillgång till boendeappen som är en viktig informationskanal.
Varför är det viktigt att jag laddar ner boendeappen?
I appen kommer du bland annat att få löpande information från oss om vad som händer i ditt område eller om vi behöver åtgärda något i din lägenhet eller i fastigheten. I appen hittar du också din hyresavi, erbjudanden och tjänster samt har möjlighet att också kommunicera med dina grannar. Här hittar du information om hur du laddar ner appen.
Behöver jag teckna elavtal?
I Elegansen behöver du inte teckna ett eget elavtal. Elförbrukningen läses av varje månad och debiteras på nästkommande hyresfaktura.
Hur gör jag en flyttanmälan?
I samband med flytt ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket. Du anger då det lägenhetsnummer som står i rutan officiellt nummer på ditt kontrakt.
Hur debiteras jag för varmvatten?
Din varmvattenförbrukning läses av varje månad och debiteras på nästkommande hyresfaktura.
Hur tecknar jag avtal för tv/bredband?
Fastigheten är försedd med fiber.
Gå in på https://www.openuniverse.se/privat/kungsbackabredbandsnat/för att boka ditt abonnemang för tv och bredband.
Var kan jag parkera bilen?
Det finns ett garage under Elegansen (takhöjd 2,10). Om du önskar hyra en parkeringsplats, men ännu inte skrivit kontrakt på någon är du välkommen att höra av dig till oss. Maila till lena.pehrsson@aranas.se. Villkoren hittar du här. Du som hyr parkeringsplats öppnar garageporten med en app som heter Parakey, instruktioner till denna app får man via mail inför inflyttning. Även cykelförråd finns i garaget. Kommer man med cykel öppnar man porten med sin tagg.
Vad gäller angående hemförsäkring?
Glöm inte att teckna hemförsäkring som skyddar dig vid brand, stöld, vattenskada eller om du skulle bli skadeståndsskyldig. Denna ska gälla från och med datum för tillträde.
Vad gör jag om något inte fungerar som det ska?
Du gör enkelt när som helst på dygnet en serviceanmälan via boendeappen eller genom att logga in på Mina sidor på aranas.se. Där kan du även följa ditt serviceärende. Behöver du tala med oss så kan du även göra en serviceanmälan under kontorstid via telefon 0300-512 80.
Hur betalar jag hyran?
Hyran betalas i förskott och fakturan går att få i boendeappen eller som e-faktura till din bank. Bägge alternativen går att kombinera med autogiro. Du ansöker om e-faktura och autogiro via din internetbank. Om du inte har ansökt om e-faktura kommer fakturan automatiskt i appen där du enkelt kan betala den genom en koppling till din bank.
Var finns mitt lägenhetsförråd?
Ni som har lägenhet på Borgmästaregatan och Varlavägen har vindsförråd. Glöm inte att ta med hänglås till förråden. Karta vindsförråd.
Varlavägen 6A
Varlavägen 6B
Borgmästaregatan 10D
Borgmästaregatan 10D 2
Hur fungerar porttelefonen?
Porttelefonen är programmerad med de telefonnummer som ni uppgett till oss när ni sökte lägenheten. Instruktion för porttelefon finns i boendeappen. Önskar ni ändra dessa så ta kontakt med oss eller gör en serviceanmälan i boendeappen.
Vad är det för märke på garderoberna?
Garderoberna kommer från Marbodal
Går garderoberna att flytta?
Nej, garderoberna i lägenheterna är inte flyttbara.
Hur fungerar brandvarnare?
Om batteriet tar slut i din brandvarnare så gör du en serviceanmälan och därefter byter vi på Aranäs ut det åt dig.
Vem byter belysning i tak, badrum samt på balkong?
I dessa armaturer sitter LED-lampor vilka har väldigt lång livslängd. Om belysningen inte fungerar så gör du en serviceanmälan och därefter byter vi ut den trasiga armaturen. Belysningen i hall och badrum går att dimra.
Vad är det för lampkontakter i taket?
Lampkontakt i taket i lägenheten är enligt ny standard, s.k. DCL-uttag.
Vad har lägenheten för takhöjd?
Takhöjden är 2,60 m.
Hur sköter jag min terrass/altantrall?
Terrassen/altantrallen rengörs med vatten och detta sköts av dig som hyresgäst.
Hur vet jag hur alla vitvaror fungerar?
Alla bruksanvisningar kommer att finnas i lägenheterna vid inflyttningstillfället.
Får jag sätta upp balkongskydd eller markiser?
Du får inte sätta upp markiser men balkongskydd är tillåtna in mot gården men inte ut mot gatan. Balkongskydden ska ha färgkod S7005-B20G.
Var släcker jag lampan på balkongen?
Balkongbelysningen är del av fasadbelysningen och släcks automatiskt vid bestämd tidpunkt.
Får jag röka i lägenheten?
Nej, Valand är en rökfri stadsdel. Rökning är inte tillåten i lägenhet, på balkong eller på gården.
Finns det gardinstänger i lägenheten?
Lägenheten är förberedd med gardinfästen. Du köper själv gardinstång.